Mindannyian tudjuk, tapasztaljuk, hogy milyen nagy szükségünk van egymás társaságára, támogatására, a megértésre, a bizalomra, az odafigyelésre. Sajnos sokszor elfelejtjük a rohanó hétköznapokban, hogy ezek kifejezése nemcsak a szavak útján valósulhat meg, hanem van egy sokkal alapvetőbb, és talán még nagyobb erővel is bíró eszköz, ez pedig az érintés. Pszichológiai kutatások is alátámasztják, hogy az érintés legapróbb formája is erős hatást képes gyakorolni érzelmi működésünkre.

 

Az érintés már születésünket megelőzően is jelen van az életünkben, és hatást gyakorol ránk, hiszen az édesanya szívverésének rezgéseit a baba a magzatvíz közvetítésével már érzékeli, és a várandósság alatti pocaksimogatások is a biztonság, a szeretet üzenetét közvetítik.

Nem véletlen tehát, hogy az érintésnek óriási szerepe van a szülő-gyermek kapcsolatban.

 

A gyermekkor életünknek az a szakasza, amikor a legtöbb érintést kapjuk, és a legszabadabban érinthetünk mi magunk is. Ezek az évek határozzák meg leginkább, hogy felnőttkorunkban hogyan viszonyulunk a fizikai kapcsolatokhoz, a közelséghez. Gyerekkorban az érintés, a másik emberhez való fizikai közelség természetes kifejezésforma, míg felnőttkorban ez megváltozik. Felnőttkorban, a legtöbb esetben egyfajta félelemmel tölt el minket mások megérintése (családtagokon, barátokon kívül), mert mi van, ha félreérti, túl bizalmasnak véli a másik fél, vagy egyszerűen nehezünkre esik ebben a formában kifejezni az érzéseinket.

 

Az érintés által kiváltott érzés függ a partnertől, az adott szituációtól, a kultúrától, ugyanakkor az vitathatatlan, hogy az érintés számos pozitív hatással van testi, lelki egészségünkre.

Az érintés, a bőrben található receptorok közvetítésével csökkenti a stressz hormonok termelődését, ezzel egy időben oxitocint szabadít fel, amely a bizalmat, a biztonság érzését erősíti.

 

Ha megfigyeljük, észrevehetjük, hogy a mindennapokban önkéntelenül is teszünk olyan mozdulatokat, amelyekkel arra törekszünk, hogy az érintés által kiváltott pozitív hatásokat minél gyakrabban megéljük. Jó példa erre, amikor a hajunkon végigsimítunk, a karunkat megérintjük és megsimítjuk, amikor megmasszírozzuk homlokunkat, tarkónkat, vagy ösztönösen megdörzsöljük fájó, sajgó testrészeinket, vagy az arcunkat. Ugyanakkor nagyon sokszor igényeljük mások érintését, hogy megnyugvást, biztatást, bátorítást, szeretetet adjunk, vagy kapjunk.

 

Láthatjuk, hogy felnőttkorban sem vész el az érintés fontossága, hiszen érzelmeinkre hatalmas erővel bír, mindannyian tudjuk, hogy mennyire sokat jelent egy ölelés, egy simogatás.  

 

Az érintés számtalan pozitív, jótékony hatásának köszönhetően terápiás eszközként is hozzájárulhat egészségünkhöz.

 

Az indiai fejmasszázs (Champi)

 

Vannak olyan országok, főleg a távol-keleti országok, ahol igen nagy jelentősége van a gyermekek masszírozásának egészen csecsemőkoruktól kezdve. Ezt azzal magyarázzák, hogy akit kicsi korában keveset érintenek, simogatnak, az lemarad a testi-lelki-szellemi fejlődésben.

 

Indiában nagy hagyománya van a masszázsnak, évezredek óta ismerik, és alkalmazzák is annak érdekében, hogy megóvják testi-lelki-szellemi egészségüket, frissességüket. Mára már a napi rutin részévé vált az Ayurvéda által javasolt egyszerű, de igen hatásos módszer, a fejmasszázs. 

Manapság lazító, stresszoldó hatása miatt közkedvelt, de terápiaként is alkalmazzák, hiszen minden szempontból pozitív hatással van az ember életére, a test-lélek-szellem szintjén fejti ki hatását.

 

Az előzőekben említettem az érintés fontosságát, amely egész életünkben elkísér minket. Érintés nélkül elveszettek vagyunk. Szükséges annak megerősítése, hogy fontosak vagyunk, jó helyen vagyunk, szeretve vagyunk. Ehhez pedig elengedhetetlen az érintés, az ölelés, a kézfogás. Ezekkel a pozitív hatásokkal az indiai fejmasszázs is rendelkezik.

 

A fejmasszázsnak két formája ismert, és alkalmazott napjainkban is.

Az egyik az olajos fejmasszázs (ez a hagyományosabb), amikor olajat tesznek a hajtövekre és a fejbőrre, majd változó erősségű nyomással, különféle kézmozdulatokkal bemasszírozzák.

A másik típus a száraz fejmasszázs, amikor nem használnak semmilyen olajat. Ez a típus mára igen elterjedté vált Indián kívül a világ számos részén, hiszen egyszerű, gyors, de nagyon hatásos segítséget nyújt még a rohanó hétköznapokban is.

 

A fejmasszázs széken ülve, ruhában történik. A kezelés során nemcsak a fejet, hanem a hátat, a vállakat, a karokat, az arcot is átmasszírozzák. A fejmasszázs pihentet, lazít, oldja a stresszt, a feszültséget, csillapítja a fájdalmakat, nyugtat, frissít. Stimulálja a vérkeringést, a nyirokkeringést, ezzel javítja a méreganyagok, salakanyagok ürülését a szervezetből. A vérkeringés stimulálása révén megélénkül a haj és a fejbőr sejtjeinek oxigén és tápanyag ellátottsága, egészségesebbé válik a haj és a fejbőr. Jótékonyan hat a szellemi képességekre, csökkenti a szemfáradtságot, a fejfájást, a nyaki és vállfájdalmakat, enyhíti az izmok feszültségét, megnyugtatja az idegeket.

 

A fejmasszázs további előnyei (a teljesség igénye nélkül):

  • egyszerű, hatékony,
  • fokozza a kreativitást,
  • javítja a koncentrációt,
  • mélyebb, nyugodtabb alvást biztosít,
  • serkenti a vérkeringést, így a lerakódott méreganyagok kiválasztását,
  • enyhíti a stresszt, a szorongást, a kisebb fokú lehangoltságot,
  • csillapítja a szem megerőltetése miatti fájdalmakat,
  • növeli az energiaszintet,
  • erősíti az immunrendszert,
  • fokozza az agy friss oxigénellátottságát,
  • egészségesebbé teszi a hajat és a fejbőrt…

 

 Hajunk és fejbőrünk egészsége és állapota tükrözi testi, lelki egészségünket, állapotunkat.

 

A masszázs az egyik legrégebbi és talán legkellemesebb módszere a gyógyításnak, a betegségek megelőzésének, egészségünk megőrzésének. Szinte nem is találunk olyan kultúrát, ahol valamilyen formában ne lenne jelen a masszázs.

De bármelyik formát is nézzük, a lényeg mindegyiknél ugyanaz: a test, a testrészek érintése által történő lazítás, fájdalomcsökkentés, görcsoldás, stresszkezelés, a testi egészség és a szellemi frissesség megóvása.

 

A masszázstól elválaszthatatlan a bőr érintése, melynek pozitív hatásai - mind fizikai, mind lelki szinten - hatványozottan hatnak ránk a masszázs ideje alatt.

 

A masszázs elsősorban a test lágyszöveteinek kezelését jelenti, fájdalmak, izomgörcsök, mozgásszervi panaszok megszüntetése, enyhítése céljából.

Ugyanakkor a masszázs fellazítja a feszes izmokat, oldja a stresszt, ellazít, megnyugtat, javítja közérzetünket, és általános egészségi állapotunkat is.

 

Fizikai szinten a masszázs csökkenti a vérnyomást, a pulzust, vérbőséget okoz a bőrben, javítja a sejtek anyagcseréjét, élénkíti a vér- és nyirokkeringést, ezzel elősegíti a méreganyagok, salakanyagok ürülését. A simító, dörzsölő mozdulatok meggyorsítják a bőr elhalt hámsejtjeinek leválását, ezzel utat adnak a fiatalabb sejteknek. Javítja a hám ellenálló képességét. Mivel fokozódik a bőr sejtjeinek képződése, így a bőr öregedése lassul.

 

Mindezek mellett a masszázs egy nagyon kellemes időtöltés, jótékonyan hat közérzetünkre, az idegrendszerünkre, csökkenti annak feszültségeit, sőt, fájdalomcsökkentő, altató hatása is ismert.

 

A masszázs azonban nemcsak fizikai szinten fejti ki pozitív hatásait, hanem lelkiállapotunkra is jelentős jótékony hatást gyakorol. Serkenti az életenergia áramlását, képes egyfajta meditatív, relaxált állapotba hozni az embereket, ezzel megteremtve a lehetőségét annak, hogy lecsendesedve, újra egyesülhessenek belső énükkel.

 

Sok szeretettel: Nóra